Fedakarlık ve çalışmak arasında bir fark yoktur. İkisi de sadece insanlara özgüdür. Bazen hayvanlar da sanki çalışıyorlarmış gibi davranırlar ama yaptıkları sadece doğalarının dikte ettiği hareketleri yapmalarıdır. Su samurları barajlar inşaa ederler. Su samurları, su samuru oldukları için barajlar yaparlar. Barajı yaparken akıllarından “şu an kız arkadaşımla bir sahilde olmak isterdim” diye düşünmezler.
Fedakarlık, çalışmak, basitçe hazzın ertelenmesidir ama bu fedakarlığın ruhu paramparça edebilecek ciddiyetini anlatmaya yeterli olmayan bir tanımlamadır. İnsanlık için hazzın / ödülün ertelenebileceğinin keşfi, zamanın ve sebep – sonuç ilişkisinin keşfi ile beraber oldu. Ya da en azından bilinçli insan davranışlarının nedensel gücünün keşfi ile.
Çok çok geride kalan geçmişte, gerçekliğin sanki kendisi ile pazarlık edebileceğimiz bir şeymiş gibi kurulu olduğunu farkettik. Şimdi doğru davranarak, dürtülerimizi kontrol ederek, başkalarının durumunu da göz önüne alarak gelecekte, henüz daha varolmayan bir zaman – mekanda, ödüllendirilebileceğimizi keşfettik. Anlık zevklerimizi kontrol altına almaya ve organize etmeye başladık ki diğer insanlarla ve gelecekteki kendimizle çatışmayalım.
Bunu yapmak, toplumu organize etmekten ayrıştırılamayacak bir davranıştır. Bugünkü çabalarımızla geleceğin kalitesi arasındaki neden – sonuç ilişkisinin farkına varmamız, sosyal sözleşmeyi motive etti. Bugünün emeğinin çoğunlukla başkalarının verdiği “söz / vaat” olarak güvenilir bir şekilde stoklanmasını sağlayan organizasyonu oluşturdu.
Bir şeyi anlamak, çoğunlukla onu söze dökebildiğimizden çok önce anladığımız şeye göre davranmak şeklinde ifade edilir. Bir çocuğun anne veya baba rollerinin ne olduğunu anlatabilecek kelimeleri kazanmasından çok önce anne – baba taklidi yapabilmesi gibi. Tanrıya kurban vermek, ertelemenin yararlılığını göstermek için ilk zamanlarda oluşturulan karmaşık bir ritueldi.
Avı öldürünce dibine kadar lapur lupur yemekle etin bir kısmını ateşte buhulayıp akşama yemek ya da orada olmayan birine vermek üzere kenara ayırmak arasında çok uzun bir zaman dilimi vardır.
***
İnsanın bir şeyi kendi kullanımın ya da başkası ile paylaşmak için kenara ayırmayı öğrenmesi çok uzun zaman aldı. Aslına bakarsanız bu ikisi aynı şey zira kendi kullanımınız için saklamanız aslında başka biri olan gelecekteki kendiniz ile paylaşmak için kenara ayırmanız demektir. Elinin altına gelen her şeyi bencilce hemen mideye indirmek çok daha kolay ve daha büyük ihtimalle yapılacak şeydir.
Ödülün ertelenmesi ve bunun bir konsept haline getirilmesinin her adımı arasında uzun bir zaman dilimi vardır. Kısa dönemli paylaşım, gelecek için stoklamak, o stoğun kayıt olarak temsili, gelecekte para olarak temsili en sonunda da bunun bankada para biriktirmek şeklini alması adımları arasında uzun yüzyıllar vardır.
Atalarımız kaderi tayin eden gücü, sanki başka bir insanmış gibi kendisiyle pazarlık yapılabilecek, takas yapılabilecek bir ruh olarak kişiselleştirdiler. Ve inanılmaz olan şu ki bu işe yaradı. Bunun nedenlerinden biri, geleceğin genellikle sizin geçmiş davranışlarınızın her ayrıntısını izleyen insanlardan oluşmasıdır. Buradan yükseklerde oturan ve insanın her hareketini takip edip sonradan başvurmak üzere kaydeden tanrıya ulaşmak zor olmadı.
Peki neyi feda edeceğiz? Küçük fedakarlıklar, küçük ve tekil problemleri çözmek için yeterli olabilir. Ama daha büyük fedakarlıklar, daha büyük ve karmaşık bir dizi problemi aynı anda çözebilirler. Bu tür fedakarlıklar daha zordur ama daha yararlı olabilirler.
Tıp okulunun gerektirdiği disipline adapte olmak, üniversiteli genç parti hayvanının zevk dolu hayat stili ile çok ciddi bir şekilde çatışabilir. Gençliğinin tadını çıkarmak yerine disiplinli bir şekilde çalışmak, genç üniversiteli için büyük bir fedakarlıktır ama bir doktor gerçekten de ilerde evine yemek götürebilir. Uzman bir doktor olmak için yapılan fedakarlık, uzun süreli ve büyük bir fedakarlıktır.
Evet, fedakarlıklar, geleceği daha iyi yapmak için gereklidirler. Ve daha büyük fedakarlıklar daha iyi olabilirler.
***
Hazzın ertelenmesinin faydalı olacağının bilsek de, bu erteleme en antik ve temel hayvani dürtülerimizle çatıştığı için uygulamada büyük güçlükler yaşarız. Hayvani dürtülerimiz bizi her zaman anında ve zaman kaybetmeden tatmin olmaya zorlarlar. Özellikle de uzun süreli olarak bir şeyden mahrum kaldığımız zamanlarda. İşi daha da karmaşıklaştıran bir şey de, bu tür bir haz ertelemenin, ilerdeki ödülü garanti edecek bir sosyal stabilizasyona ihtiyaç duymasıdır. Kenara attığınız herşey ilerde yok olacak ya da çalınacak ise, tasarruf etmenin bir manası yoktur. İşte bu nedenledir ki bir kurt, tek seferinde 9 kilo eti mideye indirecektir. Kurt, “böyle hayvan gibi yediğim için kendimden nefret ediyorum, birazını gelecek hafta için saklamalıydım” demez.
Peki bu kadar imkansız görünen iki başarı, ödülün ertelenmesi ve toplumun stabilizasyonu, nasıl oldu da aynı anda meydana geldi. Hayvandan insana doğru gelişimsel ilerlemeyi yazalım. Yazacaklarımız detaylarda yanlış olabilir ama buradaki temayı açıklamak için doğru bir yaklaşımdır.
Birincisi, elde fazladan yiyecek olması gereklidir. Mamutların ve diğer büyük otçulların etleri bunu sağlayabilir. Zamanında çok mamut yedik. Muhtemelen hepsini yeyip tükettik.
Büyük bir hayvanın avlanmasından sonra elde fazladan et kalır. Bu başlangıçta kazara olabilir ama zamanla “daha sonrası için”in yararı takdir edilmeye başlar. Bununla paralel belli bir fedakarlık fikri de oluşmaya başlar. “Eğer bir kısmını sonra yemek için bırakırsam, şu an canım hepsini yemek istese bile, ilerde aç gezmek zorunda kalmam”.
Bu fikir sonraki aşamaya evrilir. Eğer bir kısmını sonraya saklarsam, aç gezmem gerekmeyecek. Yakınımdakiler de aç kalmayacak. Buradan da şuna evrilir : “bütün bu mamutu tek başına yiyemem ama hepsini saklayamam da. Belki bir kısmını başkaları ile paylaşabilirim. Belki bu başkaları, onlarla mamutu paylaştığımı hatırlayacaklardır ve kendilerinde fazla mamut olduğunda ve bende mamut eti olmadığında benimle paylaşacaklardır. Böylece şimdi de yemek yerim, sonra avlanamasam bile yemek yiyebilirim. Hiç fena alışveriş değil.”
“Belki bu şekilde paylaştığım insanlar bana güvenmeye başlayacaklar. Belki sürekli olarak alışveriş yapabileceğiz. Böylece mamut gelecekte mamut olur. Gelecekteki mamut ise kişinin itibarı olur.” Bu sosyal sözleşmenin ortaya çıkışıdır.
Paylaşmak, değer verdiğin bir şeyi verip karşılığında hiçbir şey almamak değildir. Aslında paylaşmayı reddeden her çocuk, bunun olacağından korktuğu için paylaşmayı reddeder. Paylaşmak, doğru şekilde yapıldığında, ticareti ateşler. Paylaşamayan, alış veriş yapamayan çocuk, arkadaş edinemez. Zira arkadaş sahibi olmak bir çeşit alışveriştir.
***
İnsanlık başarılı insanların başarılarını ve başarısız insanların yenilgilerini binlerce yıl boyunca gözlemledi. Bu gözlemlerimizden şu sonucu çıkardık :
- Başarılı olanlarımız hazzı / ödülü erteleyebilenlerimizdir.
- Başarılı olanlarımız gelecekle pazarlık yapanlarımızdır.
Başarılı olanla başarısız olan arasındaki fark nedir? Gelecekte daha iyi bir ödül için, hemen şimdi duyabileceğin hazdan ve ödülden fedakarlık edebilmektir.
Yazıyla alakasız veya 500 kelimeyi geçen yorumlar cevaplanmıyorlar. "Yazıyla alakasız ama ..." ya da "en son yazı bu olduğundan buraya yazdım" diye başlamanız kurtarmıyor. Mahmut Abi ile özel görüşme yapmak isterseniz Erkek Adam Sanal Görüşme sayfasından sanal görüşme ayarlayabilirsiniz. Not: Burada soru sırası çok yüksek, Patreon destekçilerini, Patreon'da cevaplamaya öncelik veriyorum.
Selam abi uyku hakkinda birkac birsey soylersen veya kisada olsa bir yazi cok memnun kalirim. Internetten arastirdigimda genelde kocakari ilaclari cikiyor karsima. Vucut calisiyorum vucudumuda gerektigi kadar yoruyorum lakin uyku duzenimi hala oturtamadim sabahlari uyanmak biryana alarmi dahi duymadigim zamanlar oluyor
Radikal uçlarda olmanın mantıksızlığı konusunda katılıyorum. Fakat; burada da hep en ideal olan 3 tabak kuralından bahsedilmiş ve belirli aşamaları geçtikten sonra gerçekten idare etmenin kolay olacağından bahsediliyor. Abi şimdi düzenli spor yapmak, okulda ve ileriye dönük kariyer hedefleri için emek harcamak, erkek arkadaşlarına zaman ayırmak , bunların yanında 3 tabak çevirmek ve bunların hali hazırda gördüğün insanlardan olmaması (işte, okulda aynı sosyal ortamda olmayacak) Bu bahsedilen şeyler çok ütopik. Yani gelecek kaygın yoktur haftada 3-4 gün karıya kıza yürümeye ayırırsın anlarımda, ayrıca 1/8 gibi bir oranla tutturuyosun. E okuldan falan yürüsek zaten zaman ayırmadan görmüş olacağız ama tehlikeli o… Read more »
hb 7 kızlardan aşağısını zaman ayırmaya değer bulmuyorum Bunu diyen adam HB7 ve üstü kız havuzunda sorunsuz avlanıyorsa belki zaman ayırmak gerekmeyebilir ama ben bunu genelde eline kadın eli değmeyen, aylarca hatta yıllarca kadınsız kalan, HBsi 7 altında olan hatunlara da ulaşımı olmayan adamlardan duydum. Başarısızlıklarına “onurlu” bir kılıf olarak. “Ben istesem kız bulurum ama HB7 altına yürümüyorum”. Gerçi bu adamlar HB7 üstüne de yürümezler.
Sen hangi gruptasın?
Abi bi de bu çıktı ya. Geçen biri daha yazmıştı HB8-9 olmazsa içimden yürümek gelmiyor gibisinden bir şeyler. Resmen erkek hipergamisi ya 😀 hayır yürüyeceğiniz kişiyi yine siz seçin tabii ama dışarıda gördüğüm 10 kızdan en fazla 1’i HB8-9’dur, nasıl olacak bu işler?
HB8-9 dedikleri de muhtemelen sırf yüz güzeli, vücut desen en fazla HB6 eder.
Her şeyin en iyisini isteyen ama bunu hak edecek taşağı olmayan erkek hareketleri işte hocam
Erkeklerin %80 ninden fazlası böyle
Her erkek bir amaç ve misyon sahibi olmalı
Gözünü kapatınca olabileceği en büyük versiyon uğrunda mücadele etmeli
Sabah alarmsız kalkmak
İşe çalışmaya koşarak gitmek
Her gün hayalini gözünde canlandırmak anahtar
Hb 8-9-10 hatun aramak boş
Önce kendini ara
en iyi versiyonun ol
Onlar seni bulur
Game in de olacak tabi her zaman
Capisce ?
Hem misyonunu tamamla, hem kızlara yürü ikisi birbirini engellemez zaten. Ama en güzeli olmazsa yapmam demek tam bir kadın zihniyeti. Standart belirtiyorum sanıyorlar ama aslında yaptıkları şey yanlarındaki kadın ne kadar güzel olursa o kadar değerli olduklarını düşünmek. Yine kadın odaklı bir bakış açısı yani.
Sen Hb 5-6’yı hele bi götür, ben sana Hb 7-8-9 ayarlıcam kardeşim.
Mahmut öğretmenim! AlphaGun pezevenklik yapıyor
Öğretmenlik gibi kutsal bir meslek değil ama o da bir meslek.
Hb 5-6 kızlarımıza burun kıvıran sitedeki kardeşlerimize amme hizmeti kapsamında kampanya yaptım, daha ne olsun!
Bir şeyi de takdir edin beeee!1!1!!!
Yok abi bu ülke gelişmez 😊
Hacı bana 2 tane hb 8 yolluk yapsana, acıktıkça yerim onları 😀
(Mümkünse az düdüklenmişinden olsun)
Yaşamında diğer şeyleri gereksiz ve kolay yapacak seni daha ileriye götürecek O TEK ŞEY nedir diye sormak lazım Pareto prensibi çok güçlü bir anlam içerir mavi hap ve nice guy yıkanması yüzünden insanlar bu gerçekten kaçar Bazı şeyler net daha önemlidir daha değerlidir diğer her şeyle aynı ilgiyi göstermemiz başarısızlık sebebidir Bir ortamda bazı insanlar daha önemlidir Yaşadığımız bazı olaylar bizde daha etkilidir Toplumun %20 si %80 ni yönetir hatta daha azı.Aşırı uçlarda pareto diyebilirim buna. Önemli şeyi bulurkenki insanları incelediğimde çok önceleri farketmiştim başarılı insanları inceleyince neyin işe yarayıp yaramadığı konusunda çok iyiler ve hızlılar .Pragmatizm diyin makyavelizm diyin… Read more »
Başarılı olmak erkek için aşırı önemli bir konu.
Trp yüzünden insanları gözlemlemeden duramıyorum
Her gördüğüm olay bana acı gerçekleri hatırlatıyor (gerçi aklımdan çıkmıyor ki)
Ayrıca
Robert Greene ve JP çevirileri artık gelmeyecek mi
@Mahmut Abi
@Çevirmen Hoca
Hazzın ertelenmesiyle , efendi çocuğun sonunda kazanacak olması arasında çelişki var mı?
Lisede-üniversitede derslerine çalışan ve popüler kızlardan karşılık bulamayan adamın 30’undan sonra iyi bir kariyere sahip olup okulunda kucaktan kucağa gezen kızla evlenecek olması ama kucak kısmını önemsemeden o pembe günlerin hayalini kurarak kariyerine yatırım yapması gibi.
Pek değil. Efendi çocuk hazzı kendi iradesiyle ertelemiyor, haz bulamıyor. Ikisi aynı şey değil artık. Artık diyorum zira eskiden bu çocuklar tatmin olamamışlığı yaratıcı şeylere aktarır ve 30larında kaynak sahibi olurlardı. Şimdi bu enerjiyi porno heba ediyor. Birçok iyi çocuk haz bulamamanın enerjisini kendisine yatırıma çevirebilirse evet birçok kötü çocuğa göre iyi yerlere gelir. Ama sonunda ilişkiler alanında kazanacak olması kısmı yaş tabii. Zira bundan sonra efendi insan emekli kucak hoplayanının koca hedefi değil nafaka ödeyen eski koca hedefi.
Mahmut abi çalışmak ve meşgul olmak üzerine bir sorum var .! Kızlı erkekli bi grupta otururken hafta sonu naptığımızdan bahsediyorduk . Herkes sırayla söylüyordu .(hepsi evde yatmış dizi izlemiş vs) Bende hafta sonu babama yardım ettim işler vardı dedim . Kız dedi “baban ne iş yapıyo “ Çiftçi dedim … Kız hali hazırda iyi bi okuldan mezun olup iyi biişte çalıştığımı biliyor fakat hafta sonu çiftçilik yaptığımı söyleyince sanki suratı düştü …. Kız aslında beni çok tanımıyor hala gizem var .. soyadımı bile bilmiyordur .. Eğlenceli ve özgüvenli biriyim sorun yok … Lakin yeni başladım alfa benliğimi oyurtmaya o yüzdrn… Read more »
1- çiftçi olmak veya bi şekilde içinde olmak bu hafiften sosyetik kızların hoşlanmadığı bişey mi ? Türkiye’de kendini elit sanan bazı ortadoğulu taze soğanlar bunu aşağılayabilir. Bu embesilleri hor görüp uzak durmayı öğrenmen lazım. Bunlardan biri ile bile beraber olmadan gayet kadına doygun bir ömür geçirebilirsin merak etme. 2- iyi bi işte çalışmama rağmen hafta sonuda çalışmam(babama yardım etmem)kötü mü ? Hayır değil ve hatta iyi. Ben senin yerinde olsam gururla anlatırım. “Ayyy köylü müsün” moduna giren embesillere de güler geçerim. Gerçekten bianda surat ifadesi değişti… içimden “noldu ki şimdi “ kaldım öyle … Var böyle insanlar. Alış. Dediğim gibi… Read more »